Stevie Ray Vaughan …20 χρόνια χωρίς τον Stevie Ray Vaughan

Από τον Γιάννη Πετρίδη

Στις αρχές της δεκαετίας του ’80, ο Stevie Ray Vaughan με την κυκλοφορία του άλμπουμ του Texas Flood πήρε επίσημα από τους φίλους τού είδους τον τίτλο του ήρωα των μπλουζ και το όνομά του παρουσιάστηκε δίπλα σ’ αυτά των ηρώων του, που ήταν μπλουζίστες, όπως οι Albert King, Buddy Guy και Otis Rush.

Από τραγούδι του τελευταίου ονόμασε το συγκρότημά του Double Trouble.

Ο κιθαρίστας του μπλουζ είχε επηρεαστεί από τον μεγαλύτερο αδελφό του Jimmie, ο οποίος ήταν μέλος των Fabulous Thunderbirds μέχρι το 1990, που σκοτώθηκε ο Stevie Ray ύστερα από πτώση του ελικοπτέρου που τον μετέφερε. Ηταν 27 Αυγούστου 1990, και ο κιθαρίστας επέστρεφε στο Σικάγο, από το Γουισκόνσιν, όπου είχε μεταβεί για να παίξει σε μια συναυλία του Eric Clapton, στην οποία εμφανίστηκαν και ο αδελφός του Jimmie, ο Robert Cray και ο Buddy Guy. Οι κακές καιρικές συνθήκες όμως οδήγησαν στο μοιραίο γι’ αυτόν δυστύχημα.

Είχε γεννηθεί στις 3 Οκτωβρίου 1954 σε μια μικρή πόλη του Τέξας, μόλις τέσσερα χιλιόμετρα μακριά από το Ντάλας, και από μικρός αφοσιώθηκε στην ακρόαση δίσκων τού μπλουζ από ονόματα όπως οι Τ-Bone Walker, Β.Β., Albert και Freddie King, Muddy Waters, μαζί με καλλιτέχνες από τον χώρο της τζαζ, όπως οι Wes Montgomery, Kenny Burrell και Django Reinhardt, ενώ από τον χώρο του ροκ το ενδιαφέρον του είχε επικεντρωθεί στους Yardbirds, Cream, και οι κιθαρίστες Lonnie Mack και Jimi Hendrix.

Οι γονείς του, Big Jim και Martha, ήταν μουσικόφιλοι και έπαιζαν μάλιστα διάφορα όργανα, ενώ στο σπίτι τους επισκέπτες ήταν συχνά γνωστά ονόματα της πόλης, κυρίως από τον χώρο της κάντρι.

Από το 1972, τελειώνοντας το Γυμνάσιο, άρχισε να φτιάχνει τα πρώτα του συγκροτήματα, The Chantones, Nightcrawlers, Α Cast Of Thousands, με τους οποίους κυκλοφόρησε και το πρώτο του τραγούδι για μία συλλογή το 1971, στη συνέχεια Paul Ray and the Cobras, με τους οποίους ηχογράφησε το Texas Clover το 1974 και το 1977 φτιάχνει τους Triple Threat Revue, με τραγουδίστρια τη Lou Ann Burton, η οποία θα μείνει για λίγο και στο επόμενο συγκρότημα που θα φτιάξει το 1979, με το όνομα Double Trouble.

Το 1982 ο γνωστός παραγωγός Jerry Wexler θα τον προσέξει στο κλαμπ «Continental» του Οστιν όπου έπαιζε και θα μεσολαβήσει να παίξει στο φεστιβάλ του Μοντρέ εκείνης της χρονιάς.

Η εμφάνισή του εκεί θα εντυπωσιάσει τον David, που θα τον καλέσει να παίξει στο άλμπουμ του Let’s Dance. Εκτός από το ομώνυμο τραγούδι, ο Stevie έπαιζε και στο China Girl, που ήταν η άλλη επιτυχία του άλμπουμ. Είναι χαρακτηριστικό το ότι ο Stevie Ray Vaughan και οι Double Trouble ήταν το μοναδικό συγκρότημα που έπαιξε εκείνη τη χρονιά στο φεστιβάλ του Μοντρέ χωρίς να έχει υπογράψει δισκογραφικό συμβόλαιο. Ο Bowie θα τον καλέσει να πάρει μέρος και στην περιοδεία του εκείνη την περίοδο, αλλά ο Vaughan θα εξαφανισθεί για πέντε μέρες και θα πάει να παρακολουθήσει την κηδεία τού Muddy Waters· στη συνέχεια θα αποφασίσει ότι ο ήχος του Bowie ήταν αρκετά ποπ γι’ αυτόν και δεν θα συνεχίσει τη συνεργασία του μαζί του.

Η κυκλοφορία του άλμπουμ του Texas Flood έκανε πολλούς να παρατηρήσουν την ομοιότητα που παρουσίαζε το παίξιμό του με αυτό του Jimi Hendrix. Ο πρόωρος θάνατος και των δύο συν του ότι ο Stevie Ray Vaughan πριν πεθάνει είχε κυκλοφορήσει τέσσερα στούντιο άλμπουμ και ένα Live μέσα σε περίπου έξι χρόνια, δηλαδή όσα σχεδόν και ο Hendrix, μεγάλωσε τον θρύλο που ακολούθησε τον θάνατό του, όπως άλλωστε συμβαίνει συνήθως με αρκετούς ταλαντούχους καλλιτέχνες που πεθαίνουν ξαφνικά σε νεαρή ηλικία.

Το πρώτο άλμπουμ των Double Trouble, το Texas Flood, ηχογραφήθηκε μέσα σε τρεις μέρες με δανεικά χρήματα από τον θαυμαστή τους Jackson Browne -ο οποίος ήταν από τους θεατές που παρακολούθησαν την εμφάνισή τους στο Μοντρέ- και σκοπό είχε να αποτελέσει το δείγμα για να προσελκύσει κάποια δισκογραφική εταιρεία να το κυκλοφορήσει. Τελικά αυτό το ντέμο έγινε η επίσημη κυκλοφορία τους και το πρώτο πλατινένιο άλμπουμ τους.

Η επιτυχία που γνώρισε με το πρώτο του άλμπουμ οδήγησε σε μία ακόμα αναβίωση των μπλουζ στη δεκαετία του ’80, που έφερε ξανά στην επικαιρότητα ονόματα όπως οι Allman Brothers και ο John Lee Hooker, που είχε δηλώσει ότι ήταν φανατικός φίλος της μουσικής του Stevie Ray Vaughan και υπήρχε μία αμοιβαία εκτίμηση από τον ένα για τον άλλον, αφού και ο Vaughan δήλωνε θαυμαστής τού Hooker. Ολη αυτή η κίνηση για τα μπλουζ βοήθησε και ονόματα όπως οι Georgia Satellites στο να έλθουν στην επικαιρότητα.

Ο Stevie Ray Vaughan ήταν το τελευταίο πραγματικά μεγάλο όνομα που εμφανίστηκε από έναν μουσικό χώρο που για αρκετές γενιές κρατάει σταθερά την επαφή μεταξύ του ροκ εντ ρολ και του μπλουζ, που έχει πίσω του περισσότερο από έναν ολόκληρο αιώνα σημαντικής παρουσίας στα μουσικά δρώμενα, είναι μάλιστα ένα από τα λίγα είδη μουσικής που δεν επηρεάστηκε ιδιαίτερα από τα κατά καιρούς νέα εμφανιζόμενα μουσικά ρεύματα.

Το Texas Flood ήλθε να αναβιώσει τον παραδοσιακό ήχο των μπλουζ και του ρυθμ εντ μπλουζ της πόλης του Τέξας, σε έναν συνδυασμό από ήχους που θύμιζαν Hendrix, Albert King, Buddy Guy, Albert Collins, Β.Β. King και Elmore James, δηλαδή η απόλυτη συνταγή επιτυχίας, που όταν έπεφτε στα χέρια λευκού κιθαρίστα, ήταν δύκολο να μην πετύχει.

Μέχρι τότε τα μπλουζ αποτελούσαν μία ανάμνηση για τους φίλους της μουσικής, που είχε ως ορόσημο τη δεκαετία του ’60 και τελευταίο μεγάλο όνομα τους Allman Brothers, οι οποίοι όμως στα μέσα του ’70 είχαν πάψει να έχουν πια μεγάλη απήχηση στο κοινό. Στη δεκαετία του ’80, ανάλογο ήχο είχε μόνον ο Robert Cray, που και αυτός γνώρισε επιτυχία.

Στο δεύτερο άλμπουμ του Couldn’t Stand The Weather υπάρχει η διασκευή του στο Voodoo Chile του Jimi Hendrix και το, επηρεασμένο από τον χώρο της τζαζ και καλλιτέχνες όπως οι Charlie Christian και Kenny Burrell, Stang’s Swang. Ακολούθησε το Soul Το Soul, που με την προσθήκη του οργανίστα Reese Wynans κάνει πιο πλούσιο τον ήχο τους, με περισσότερες δικές του συνθέσεις, αλλά και τη διασκευή στο Look at Little Sister του Hank Ballard. Το In Step που κυκλοφόρησε το 1989, ήταν και το τελευταίο ηχογραφημένο στο στούντιο άλμπουμ για τον μεγάλο κιθαρίστα με τους Double Trouble. Εναν χρόνο αργότερα κυκλοφόρησε το Family Style με τον αδελφό του Jimmie και με παραγωγό τον Nile Rodgers, το The Sky Is Crying, που κυκλοφόρησε το 1991, μετά τον θάνατό του, περιείχε ηχογραφήσεις που είχαν γίνει στην περίοδο 1984-89 και για διάφορους λόγους, εκτός από ένα τραγούδι, είχαν μείνει εκτός κυκλοφορίας.

Τα προβλήματα που προέκυψαν αργότερα με αλκοόλ και ναρκωτικά φρέναραν αρκετά την επιτυχία του σε μία πορεία που θύμιζε σε μερικά σημεία της αυτή που είχε ο Jimi Hendrix, ο οποίος, όπως και ο Stevie Ray Vaughan, έπαιξε αρκετά χρόνια σε μικρούς χώρους μέχρι να γίνει γνωστός.

Το περιοδικό, «Rolling Stone» κατατάσσει τον Vaughan στην έβδομη θέση με τους καλύτερους κιθαρίστες όλων των εποχών.

~ από uncutstr στο Ιουνίου 7, 2010.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: