«TETRO»…Francis Ford Coppola

directed by Francis Ford Coppola …and starring Vincent Gallo, Maribel Verdú and Carmen Maura.
H νέα ταινία του Φράνσις Φορντ Κόπολα, «Tetro», γύρω από ένα νέο που ταξιδεύει στο Μπουένος Αϊρες σε αναζήτηση του μεγαλύτερου αδερφού του…

 

 

 

 

 

~ από uncutstr στο Μαΐου 9, 2009.

Ένα Σχόλιο to “«TETRO»…Francis Ford Coppola”

  1. Ποιο ήταν ως χθες το μεγάλο μυστήριο του εφετινού φεστιβάλ Κανών; Για ποιον λόγο το «Τetro», η τελευταία ταινία του Φράνσις Φορντ Κόπολα, κατόχου Χρυσού Φοίνικα δύο φορές («Η συνομιλία», «Αποκάλυψη τώρα!») και προέδρου της κριτικής επιτροπής στη διοργάνωση του 1996, βρέθηκε στο παράλληλο πρόγραμμα του 15ημέρου των Σκηνοθετών- το οποίο μάλιστα βρίσκεται στα μαχαίρια με το επίσημο του φεστιβάλ; Σε μια χρονιά όπου οι διάσημοι σκηνοθέτες φθάνουν και περισσεύουν, τι μπορεί να συνέβη και ένας σκηνοθέτης του μεγέθους του Κόπολα, δύο ταινίες του οποίου έχουν κερδίσει το Οσκαρ καλύτερης ταινίας, δεν βρίσκεται στο επίσημο πρόγραμμα διεκδικώντας- γιατί όχι;- έναν τρίτο Χρυσό Φοίνικα;

    Το μυστήριο έλυσε ο ίδιος ο σκηνοθέτης χθες το μεσημέρι στην αίθουσα προβολής του ξενοδοχείου «Νoga Ηilton» όπου πραγματοποιούνται οι προβολές του 15ημέρου των Σκηνοθετών. «Αντιμετώπισα το ίδιο πρόβλημα το 1979 με την “Αποκάλυψη τώρα!”» είπε ο Κόπολα, ακμαιότατος στα 70 του, με μια τεράστια κοιλιά κρυμμένη κάτω από το κατακίτρινο (εκτός παντελονιού) πουκάμισο, καθισμένος σαν πασάς στον κόκκινο καναπέ που είχε στηθεί για την περίσταση μπροστά στην οθόνη. Δίπλα του, αμίλητοι, η γυναίκα του και ο γιος του Ρόμαν, που βοήθησε τον πατέρα του στα γυρίσματα του «Τetro».

    «Η “Αποκάλυψη” είχε περάσει από τεράστιες δοκιμασίες στα γυρίσματά της και επειδή δεν ήταν έτοιμη όταν το φεστιβάλ βρισκόταν κοντά στην έναρξή του, οι υπεύθυνοι μου πρότειναν να προβληθεί εκτός συναγωνισμού. Θεώρησα όμως ότι θα προλάβαινα τις ημερομηνίες και επέμενα για τον διαγωνισμό επειδή ούτως ή άλλως πιστεύω ότι από τη στιγμή που υπάρχουν τόσες ταινίες που διαγωνίζονται, γιατί όχι ακόμη μία; Και όντως η “Αποκάλυψη τώρα! ” προβλήθηκε εντός διαγωνισμού».

    Το ότι δεν συνέβη το ίδιο με το «Τetro», ο Κόπολα το βρίσκει προς όφελος της ταινίας καθώς, ως ανεξάρτητη παραγωγή, ταιριάζει περισσότερο στο ύφος του 15ημέρου των Σκηνοθετών. (Θυμίζουμε ότι από το συγκεκριμένο πρόγραμμα έχουν κάνει τα πρώτα βήματά τους μεγάλοι σκηνοθέτες, όπως ο Μάρτιν Σκορσέζε, ο Τζιμ Τζάρμους και ο Θόδωρος Αγγελόπουλος με τον «Θίασο».)

    Προσωπική στιγμή

    Ασπρόμαυρο, εκτός από κάποιες σκηνές φλας μπακ, το «Τetro» τοποθετείται στο εξωτικό Μπουένος Αϊρες. Ενας 18χρονος καμαρότος ( Ολντεν Εχερνραϊχ ) αναζητεί τον αινιγματικό μεγάλο αδελφό του ( Βίνσεντ Γκάλο ). Ο τελευταίος έχει κόψει κάθε οικογενειακό δεσμό και το ερώτημα που περιφέρεται καθ΄ όλη τη διάρκεια (παραπάνω από δύο ώρες) της ταινίας είναι… για ποιον λόγο; Το μυστικό μοιάζει να βρίσκεται κρυμμένο στη σχέση του μεγάλου αδελφού με τον διάσημο μαέστρο πατέρα του ( Κλάους Μαρία Μπραντάουερ ). Καθ΄ ότι το θέμα του «Τetro» είναι η οικογένεια, από τη συζήτηση που ακολούθησε την προβολή δεν θα μπορούσε να απουσιάσει ο «Νονός», όπου βλέπουμε τη λειτουργία μιας πολύ διαφορετικής οικογένειας. «Οταν γύριζα τον “Νονό” δεν είχα ιδέα από γκάνγκστερ, δεν είχα καν συναντήσει γκάνγκστερ στη ζωή μου» είπε ο Κόπολα. «Το μόνο που γνώριζα ήταν η δική μου οικογένεια και οι συνήθειές της. Επειδή όμως ήταν οικογένεια Ιταλοαμερικανών, σκέφτηκα να ενσωματώσω τις συνήθειες που ήξερα στο σενάριο. Στην περίπτωση του “Τetro” η οικογένεια είναι ιταλοαργεντίνικη, αλλά έκανα περίπου το ίδιο, παρ΄ ότι η κουλτούρα των Ιταλών στην Αργεντινή είναι τεράστια».

    Χαριτολογώντας, ο σκηνοθέτης πρόσθεσε ότι η διαφορά ανάμεσα στο «Τetro» και στον «Νονό» είναι ότι στον δεύτερο υπάρχουν «δυο θάνατοι από στραγγαλισμό, δέκα εν ψυχρώ δολοφονίες με πιστόλι και μια έκρηξη αυτοκινήτου». Ο Κόπολα ρωτήθηκε για τα ενδεχόμενα αυτοβιογραφικά στοιχεία. Μήπως ο ήρωας του μεγάλου αδελφού δεν είναι άλλος από τον ίδιο τον Κόπολα; «Τίποτε από όσα είδατε στο “Τetro” δεν συνέβη στην πραγματικότητα αλλά όλα είναι αλήθεια» απάντησε διπλωματικά ο σκηνοθέτης.

    Για τον Κόπολα το «Τetro» ανήκει στις ελάχιστες ταινίες του όπου είχε τον απόλυτο έλεγχο: σενάριο, σκηνοθεσία, παραγωγή, μοντάζ. «Υπήρξε μια περίοδος που χάρη στην επιτυχία του “Νονού” έκανα ό,τι ήθελα» είπε. «Αργότερα όμωςη επιτυχία του “Μια μέρα ένας έρωτας” με κατέστρεψε. Χρωστούσα στις τράπεζες και έπρεπε να γυρίζω μία ταινία τη χρονιά για να ξεχρεώσω». Γι΄ αυτό άλλωστε το όνομά του βρίσκεται πάνω από τον τίτλο του «Τetro». «Αρνιόμουν πάντα να γράψω το δικό μου όνομα πάνω από τον τίτλο εφόσον το πρωτότυπο κείμενο δεν ήταν δικό μου (σ.σ.: Οντως, πάνω από τον τίτλο του «Δράκουλα» βλέπουμε το όνομα του Μπραμ Στόκερ, στον «Νονό» του Μάριο Πούζο και στον «Βροχοποιό» του Τζον Γκρίσαμ ). Το δυσκολότερο πράγμα στη δημιουργία μιας ταινίας είναι το γράψιμο».
    BHMA 15/5/09. ΖΟΥΜΠΟΥΛΑΚΗΣ

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: